Friday 2 October 2015

Menziarahi Asyfa Nur Arian, Ahli "Cintailah Rasulullah'

02 OKTOBER 2015 / 18 ZULHIJJAH 1436H

Assalamualaikum w.b.t.


Alhamdulillah, terima kasih ya Allah kerana hari ini beberapa orang ahli 'Cintailah Rasulullah' iaitu Ainul dan Dalila, dan sahabat kami, Natasha, diberi kesihatan tubuh badan, kesempatan dan kelapangan masa untuk menziarahi salah seorang ahli "Cintailah Rasulullah', Asyfa, di rumah beliau, di UiTM Shah Alam.. Beliau baharu sahaja selesai melakukan pembedahan 'tonsil' beberapa hari yang lalu dan telah diberikan cuti hampir 3 minggu oleh doktor seawal semester ini bermula..





Sebagai umat Islam, kita tidak seharusnya melupakan tanggungjawab kita untuk menziarahi saudara kita yang sakit kerana ianya adalah sunat dan amat digalakkan oleh Islam.. Malahan, perbuatan ini juga akan dapat mengeratkan lagi ukhwah dan hubungan silaturrahim sesama Islam.. Dan amalan ziarah sesama Islam ini juga dituntut untuk dilakukan pada bila-bila masa, bukan hanya sekadar pada masa sakit sahaja. 

Amalan seumpama ini mendapat ganjaran yang besar, sebagaimana sabda Baginda Rasulullah S.A.W. dalam hadis-hadis di bawah ini:


Abu Hurairah r.a. meriwayatkan:

“Aku mendengar Rasulullah saw bersabda: “Kewajiban seorang muslim terhadap seorang muslim yang lainnya lima perkara, iaitu: Menjawab salam, menziarahi orang sakit, mengiringi jenazah (ke tanah perkuburan), memenuhi jemputan dan mendoakan orang yang bersin.”
[HR Bukhari & Muslim]


Sabda Rasulullah S.A.W.:

“Sesiapa yang menziarahi saudara se-Islamnya yang sakit, seolah-olah dia berada dalam ‘Kharfah’ sehinggalah dia pulang.” Baginda ditanya: “Wahai Rasulullah, apakah yang dimaksud dengan ‘Kharfah’ itu?” Rasulullah saw bersabda: “Iaitu kebun di syurga (yang penuh dengan buah-buahan yang boleh dipetik pada bila-bila masa)”.
[HR Muslim]


Daripada Ali r.a., bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda:

"Tiada seorang pun yang menziarahi saudara se-Islamnya yang sakit pada waktu pagi, melainkan 70,000 malaikat mendoakannya untuk mendapat rahmat sehingga ke petang. Sekiranya dia menziarahi saudaranya pada waktu petang, maka 70,000 malaikat mendoakannya untuk mendapat rahmat Allah sehingga ke pagi. Dia juga akan mendapat nikmat berupa buah-buahan syurga yang boleh dipetik pada bila-bila masa".
[HR At-Tirmizi: Hasan]


Adab ziarah sangat dituntut dalam Islam.. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan diri kami sendiri..

Sekian, wassalam..


**Sila layari laman http://www.abuanasmadani.com/ziarah-orang-sakit-tuntutan-adab/ ini untuk perkongsian ilmu lain yang lebih menarik dan bermanfaat sebagai bekalan di dunia.. In Shaa Allah..

No comments:

Post a Comment