Sunday 4 October 2015

Malaysia vs "Racism"

04 OKTOBER 2015 / 20 ZULHIJJAH 1436H

Assalamualaikum w.b.t.

Setelah lama admin tidak log in ke akaun Facebook disebabkan oleh kesibukan yang perlu diutamakan, petang semalam admin akhirnya log in ke akaun. Ketika leka scroll timeline di Facebook, admin tertarik membaca beberapa post oleh rakan-rakan di Facebook admin. Post-post tersebut berbaurkan unsur-unsur ketidakpuasan hati, tuduhan melulu, perasaan marah, pertikaian, cacian, dan ada jugak berunsur merendahkan martabat bangsa dan agama lain.

Seperti mana yang kita semua tahu, Malaysia merupakan sebuah negara yang mempunyai pelbagai bangsa, etnik dan agama. Ini merupakan suatu keistimewaan negara Malaysia kerena pelbagaian bangsa, etnik dan agama ini mampu untuk tinggal bersama-sama di dalam satu negara dalam keadaan harmoni, aman dan damai.

Namun kini, makin ramai yang menyuarakan pandangan mereka yang menampakkan kewujudan sifat perkauman dimana ianya mampu mencetuskan pergaduhan. Seperti entri admin sebelum ini, mengenai peristiwa 13 Mei 1969. Apabila admin baca post-post di timeline akaun facebook admin, admin agak terkilan dengan isi kandungan post tersebut. Untuk mewujudkan sebuah negara yang harmoni, setiap rakyat Malaysia bertanggungjawab untuk saling hormat-menghormati di antara satu sama lain.

Khasnya kepada umat Islam diwajibkan menghormati penganut agama lain, ini adalah ajaran Al Quran seperti mana dalam surah, Al-An’aam ayat 108:

“Dan janganlah kamu caci benda yang mereka sembah selain dari Allah, kerana mereka kelak akan mencaci Allah secara melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu Ia menerangkan kepada mereka apa yang mereka telah lakukan.”

Amat jelas Islam menolak prinsip yang tidak toleransi dalam kehidupan bermasyarakat. Allah SWT menciptakan umat manusia bagi menghuni seluruh permukaan bumi dengan berbagai macam suku bangsa, ras, agama serta etnik. Oleh yang demikian Allah SWT juga mengajarkan konsep toleransi dengan tujuan agar keharmonian wujud dalam kalangan umat manusia. Ayat berkenaan menjelaskan bahawa umat Islam wajib menghormati masyarakat bukan Islam.

Kepelbagaian masyarakat yang berupa perbezaan suku, bangsa, bahasa, adat istiadat merupakan fitrah manusia itu sendiri yang ditentukan oleh penciptanya, seperti yang difirmankan Allah swt dalam surat al-Hujurat ayat 13 yang berbunyi :

“Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakanmu daripada lelaki dan perempuan dan menjadikanmu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku, supaya kamu saling kenal-mengenali. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantaramu di sisi Allah ialah orang yang paling takwa diantaramu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenali”. Dalam ayat ini seruan tidak dikhususkan kepada “wahai oran mukmin ataupun wahai orang yang beriman”, ianya cukup berbentuk umum iaitu umat manusia.

Tidak ada seruan agar sesama umat manusia bermusuhan sebaliknya perhatikan dalam ayat yang sama terkandung, “Sesungguhnya orang yang paling mulia diantaramu di sisi Allah ialah orang yang paling takwa di antaramu”.

Ini adalah satu perintah dari sang pencipta supaya umat manusia berlumba-lumba berbuat kebaikan. Bukan di kalangan umat Islam tetapi di kalangan umat manusia, orang yang paling istimewa di sisi Allah SWT ialah mereka yang bertakwa kepadaNya. Oleh itu, admin dengan rendah diri ingin mengajak rakan admin untuk beraman secara halus. Dengan mengunakan aplikasi di telefon bimbit admin iaitu whatsapp, admin pun bertanya secara privasi kepada rakan admin tersebut mengenai post-post nya di Facebook itu.

Seperti yang admin jangkakan, rakan admin membalas pertanyaan admin mengenai post tersebut dengan sindiran. Namun admin bersahaja membalas dengan nada gurauan mengatakan bahawa post beliau di Facebbok mempunyai unsur perkauman. Beliau membalas whatsapp admin dengan sindiran semula dengan mengatakan bahawa semua rakyat Malaysia sememangnya ada sebuah sifat perkauman didalam diri mereka. Admin sama sekali tidak setuju dan cuba membuktikan kepada beliau bahawa ianya salah.

Lalu admin dengan lagak seperti keypad warrior terus menekan laju di papan keyboard lappy admin untuk mencari nilai satu Malaysia diantara rakyat Malaysia. Sangat mengkagumkan admin telah menjumpai beberapa buah video di aplikasi perkongsian video di YouTube yang menyentuh perasaan hati kecil admin. Bersyukur kepada Allah s.w.t. dengan video pertemuan admin. Berikut adalah video yang admin maksudkan, dan admin galakkan pembaca semua untuk menonton dan mengambil ikhtibar  daripada video tersebut..




Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua..

Sekian, wassalam..



Sumber rujukan:
Ming Abdullah. (2015, February 9). Islam dan Keharmonian Dalam Masyarakat Berbilang Agama. Retrieved October 4, 2015, from Projek Dialog: http://www.projekdialog.com/featured/islam-dan-keharmonian-dalam-masyarakat-yang-berbilang-agama/



No comments:

Post a Comment