Sunday 15 November 2015

ETNIK SABAH: Peralatan Muzik di Sabah

15 NOVEMBER 2015 / 03 SAFAR 1437H

Assalammualaikum w.b.t

Negeri Sabah yang penuh dengan keperbagaian etnik sememangnya juga mempunyai banyak alatan muzik yang tersendiri. Adakalanya peralatann muzik orang etnik sabah juga mempunyai persamaan fungsi dan cara penggunaan dengan peralatan muzik negara lain yang terkenal seperti gitar, viola, violin, gendang, seruling dan sebagainya.

Sompoton



Diperbuat daripada buluh kecil “sumbiling” dan labu air. Ianya digunakan oleh suku Kaum Kadazan dalam persembahan nyanyian dan tarian dan juga digunakan secara persendirian dimasa lapang. Sompoton pada awalnya digunakan untuk majlis keagamaan manakala kini ia digunakan untuk dimainkan pada bila-bila masa.


Gendang/ Totog

Badannya diperbuat daripada nangka atau kayu merbau manakala kulit kambing diregangkan dihujung alat gendang. Asalnya daripada timur tengah negeri Sabah. Gendang juga dikenali sebagai alat membranofon.








  Rebana/ membranofon

Pada waktu tarian dan nyayian, Rebana digunakan sebagai alat muzik pengiring dan merukan sejenis gendang yang mempunyai satu muka sahaja untuk di ketuk dengan tangan. Asalnya daripada daerah Papar, Beaufort dan Sipitang.






 Tongunggak/ Tagunggak
Adalah sejenis alat muzik yang mempunyai 6 (togunggu) hingga 30 (tagunggak) buah yang bergantung bilangannya berdasarkan suku kaum yang menggunakannya. Ia juga merupakan sejenis pengiring gong yang diperbuat oleh bambu. 







Gong

Diperbuat oleh gangsa dan besi yang membuatkannya bernilai harga yang tinggi. Ia berasal dari timur tengah negeri Sabah. Lebih tebal bibirnya serta tombolnya maka lebih mahal dan popular peralatann muzik itu. Gong kebiasannya digunkan untuk mengiringi muzik perayaan dan tarian pada hari kaamatan.







Kulintangan




Kulintangan diperbuat oleh tembaga atupun perunggu. Ianya berasal daripada keluarga gong yang berupa saiz yang kecil. Dalam konteks persembahan ianya diletakkan di atas tali yang diregangkan pada tapak kayu ataupun para dalam satu barisan yang mengandungi lapan biji kesemuanya.


Turali

Diperbuat oleh buluh sumbiling dan merupakan sejenis alat erofon yang mempunyai panjang sebanyak 1 meter hingga 2 meter. Walaubagaimanapaun, Turali dikira unik kerana ia dimainkan dengan hembusan hidung yang mempunyai 4 lubang di batang Turali.







Sundatang/ Gagayan






Merupakan sejenis alat bertali yang menyerupai Erhu, Violin, Viola dan juga Gitar dari segi elemen bentuk persamaan yang ada. Sundatang diperbuat oleh kayu tembailing yang juga dikenali sebagai kayu nangka. Manakala tali diperbuat dari akar polon.



Erofon/ Suling/ Seruling


Suling mempunyai 6 lubang yang dipanggil sebagai “Penampang” manakala Suling yang mempunyai 5 lubang dipanggil “Tambunan”. Alat ini dimainkan menggunakan tiupan mulut yang berbeza dengan Turali yang menggunakan hembusan hidung. Ia juga merupakan alat muzik yang amat terkenal dan digemari oleh etnik Sabah.



Tongkungon

Berasal daripada daerah Tuaran, Penampang dan Tambunan. Merupakan alat yang dimainkan oleh suku kaum dusun. Ia juga diperbuat daripada buluh yang besar dan dari tiub buluh dengan jalur nipis dipotong permukaannya untuk membentuk rentetan, yang boleh ditala dengan serpihan-serpihan kecil kayu / rotan pada akhir setiap tongkungon yang besar.








Bungkau


Alat ini diperbuat daripada kayu polod ataupun sejenis dahan pokok palma. Bungkau merupakan sejenis  erofon. Cara membunyikan alat muzik Bungkau adalah dengan meletakkan pada mulut atau kedua-dua bibir disepit untuk penahan, dan sebelah tangan atau jari membelek-belekkan kayu hujung Bungkau.



Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua..

Sekian, wassalam..

No comments:

Post a Comment